6,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 46787
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1576
  • تعداد فروش: 4

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد سير تحول سلاح در دوران تاريخي ايران از ابتداي دوره هخامنشيان تا پايان دوره ساسان

دانلود تحقیق درمورد سير تحول سلاح در دوران تاريخي ايران از ابتداي دوره هخامنشيان تا پايان دوره ساسان

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد سير تحول سلاح در دوران تاريخي ايران از ابتداي دوره هخامنشيان تا پايان دوره ساسان

با دانلود تحقیق در مورد سير تحول سلاح در دوران تاريخي ايران از ابتداي دوره هخامنشيان تا پايان دوره ساسان در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق سير تحول سلاح در دوران تاريخي ايران از ابتداي دوره هخامنشيان تا پايان دوره ساسان را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق سير تحول سلاح در دوران تاريخي ايران از ابتداي دوره هخامنشيان تا پايان دوره ساسان ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد سير تحول سلاح در دوران تاريخي ايران از ابتداي دوره هخامنشيان تا پايان دوره ساسان

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:11 صفحه

قسمتی از فایل:

بشر اوليه براي تامين امنيت ، غذا (از طريق شکار)، تفريح و غيره از ابزاري به نام اسلحه استفاده مي‌نمود. اين ابزار از روزگاران قديم توسط انسان عصر باستان بر روي نقوش برجسته، مهرها، بشقاب‌هاي نقره‌اي، آجر لعابدار و غيره براي ما به يادگار مانده است . در اين چارچوب سلاح‌هاي ادوار سه‌گانه 1- هخامنشي  2- اشکاني 3- ساساني مطالعه و بررسي خواهد شد. البته سلوکيان که بعد از سقوط امپراطوري هخامنشي تادوره اشکاني در ايران حکومت کردند، به علت فقر منابع و کمبود آثار باستاني و همچنين کوتاهي اين دوره از اين کار تحقيقي حذف گرديدند. جمع‌بندي و نتايج کلي بررسي پايان‌نامه نشان داد که نه نوع اسلحه در دوران مذکور مورد استفاده قرار گرفته است . اين سلاح‌ها عبارتند از 1- کمان 2- نيزه 3- غداره (خنجر) 4- شمشير 5- تبرزين 6- گرز(اين اسلحه فقط در دوره اشکاني ديده شد.) 7- سپر 8- تيردان 9- کماندان (اين اسلحه فقط در دوره هخامنشي ديده شد.) در مجموع آثار اين سه دوره 118 اثر باستاني انتخاب و بررسي شدند. از اين تعداد حدود 75 اثر مربوط به دوره هخامنشي، 24 اثر مربوط به دوره اشکاني و 20 اثر مربوط به دوره ساساني مي‌باشند. چون بر روي بعضي از آثارر چند نوع اسلحه نشان داده شدده، طبيعتا" اين گونه آثار هنگام بررسي هر اسلحه تکرار گرديده‌اند. بدين ترتيب و با احتساب موارد تکرار اين تعداد به 166 مورد مي‌رسد، که 102 مورد مربوط به دوره هخامنشي، 29 مورد مربوط به دوره اشکاني و 35 مورد مربوط به دوره ساساني مي‌شوند. در دوره هخامنشي سلاحها به لحاظ مليت حامل آنها به دو گروه اصلي : الف - پارسها ب - ملل تابعه تقسيم شدند. در مورد پارسها فرم سلاحها مشخص و سپس سلاحهاي عصر هر پادشاه (آنهايي که داراي آثار بودند) بررسي و مطالعه شدند. اما در مورررد ملل تابعه بعد از اين که هر ملت (آنهايي که داراي آثار بودند.) ذک شد فرم اسلحه هريک مشخص و سپس آثار مربوطه بررسي شدند. در دوره اشکاني به دو دليل زير: -1 فرسودگي و سائيدگي آثاري که اسلحه‌ها روي آنها نشان داده شده‌اند. -2 فقدان زمانبندي دقيق آثار، تقسيم‌بندي سلاح‌ها با عصر هخامنشي تفاوت دارد. به همين دلايل بعد از ذکر نام هر اسلحه، آثار مربوطه بررسي و مطالعه شدند. در دوره ساساني با توجه به اين که قدمت آثار مورد بحث روش و دقيق بودند، به همين دليل آثار اين عصر مانند دوره هخامنشي در زمان هر پادشاه ساساني بررسي و مطالعه شدند. اما متاسفانه بيشتر سلاح‌هاي دوره ساساني مانند دوره اشکاني و برخلاف دوره هخامنشي به دليل فرسودگي آثار، به لحاظ فرم قابل مطالعه نبودند.

 

سد سازي از دوره هخامنشيان تا قبل از اسلام

پادشاهان هخامنشي به واسطه نياز جغرافيايي كشور ايران و علاقه اي كه به گسترش و آباداني سرزمين تحت فرمانروايي از خود نشان مي دادند، در زمان امپراتوري خود سدها و بندهاي زيادي را در بخش هاي جنوب غربي و جنوب ايران ساختند. بسياري از سيستم هاي آبرساني و آبياري كه تا سال هاي متمادي نيز در ايران از آنها استفاده شد، مرهون تلاش مهندسان و صنعتگران ايراني است كه در زمان هاي بسيار دور تلاش نمودند تا نيازها و كمبودها را در زمينه هاي عمران و آبادي بر طرف کنند که آثار و شواهد آن را نيز مي توان در نقاط مختلف ايران درك کرد. علاوه بر آن بسياري از آثار به جا مانده از اين دوران ها در سرزمين هاي تابعه حكومت هاي ايران باستان نيز قابل مشاهده است.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر