7,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 43574
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1420

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد مؤسسات

دانلود تحقیق درمورد مؤسسات

0 1.4k
دانلود تحقیق درمورد مؤسسات

با دانلود تحقیق در مورد مؤسسات در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق مؤسسات را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق مؤسسات ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد مؤسسات

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:26 صفحه

قسمتی از فایل:

مؤسسات عمومي بخش مهمي از سازمانهاي رسمي كشورند كه از طرف دولت يا اشخاص حقوقي حقوق عمومي ،مثل شوراهاي محلي و ... به منظور اداره خدمات ويژه اي تشكيل شده اند و از آزادي عمل برخوردارند، ولي همه آنها داراي شخصيت حقوقي نيستند و مؤسسه عمومي غير متمركز به شمار نمي روند ؛ شرط تحقق عدم تمركز وجود شخصيت حقوقي سازمان مورد نظر است و بدون آن . استقلال و آزادي عمل لازم بوجود نمي آيد . مؤسسه عمومي به معني واقعي كلمه داراي شخصيت حقوقي جدا از شخصيت حقوقي دولت است و در صورتي كه مؤسس آن . اشخاص حقوقي آنها دارد ، و به اين عنوان مي تواند دارايي و بودجه و ماموران ويژه داشته باشد و در خصوص تمام اموري كه به موجب اساسنامه قانوني در صلاحيت آنها است ، تصميم بگيرد.

مؤسسه داراي شخصيت حقوقي مي تواند به صورت مستقل ، معاملاتي انجام دهد و با كمك ها و هدايايي از اشخاص قبول كند يا براي حفظ حقوق و منافع خود به طرفيت دولت يا اشخاص ديگر اقامه دعوي كند و يا از دعاوي مطرح شده عليه خود دفاع كند.

مؤسسه  عمومي داراي شخصيت حقوقي ، مسؤول اعمال خود است و در صورت ورود زيان به ديگري . بايد از اموال اختصاصي خود كه در واقع وثيقه كلي ديون و تعهدات اوست ، خسارت بپردازد ، البته بايد اذعان داشت كه استقلال مؤسسات عمومي مطلق نيست ، بلكه وزيران ، از لحاظ مسئوليت كلي كه در اداره امور كشور در برابر مجلس شورا دارند ، نسبت به آنها نظارتي اعمال مي كنند.

مرجع تاسيس موسسات عمومي :

همانگونه كه در تعريف موسسه عمومي آمده است ، اين گونه موسسات به موجب قانون ايجاد مي شوند و زير نظر يكي از قواي سه گانه اداره مي شوند . در واقع مرجع تصويب و يا صدور مجوز اساسنامه موسسات دولتي مجلس شوراي اسلامي است و مرجع ديگري حق ايجاد چنين موسساتي را ندارد. البته در عمل مراجع ديگري نيز در تشكيل اين گونه موسسات نقش داشته اند .

اقسام موسسات عمومي :

موسسات عمومي را مي توان از دو جهت تقسيم بندي كرد:

ـ از جهت دولتي بودن يد نبودن : موسسات عمومي دولتي و موسسات عمومي غير دولتي .

ـ از جهت انتقاعي بودن يا نبودن : موسسات عمومي انتفاعي و موسسات عمومي غير انتفاعي .

الف از جهت دولتي بودن يا نبودن : برخي از موسسات عمومي به عنوان بخشي از يك وزارتخانه يا سازمان دولتي عمل مي كنند و از استقلال مالي و اداري چنداني برخوردار نيستند اين گونه موسسات را بايد در زمره موسسات عمومي دولتي دانست مانند سازمان زمين شناسي ، موسسه تحقيقات آب و خاك ، سازمان اسناد ملي ايران ، مركز آموزش مديريت دولتي و ...

ليكن برخي ديگر از موسسات به موجب قانون استقلال عمل بيشتري يافته اند و تحت عنوان ((موسسات عمومي غير دولتي )) فعاليت مي كنند . قانونگذار اين نهادها و موسسات را به موجب ( قانون فهرست نهادها و موسسات عمومي غير دولتي )) مورخ 19/4/1374 مشخص كرده است.

ب ـ از جهت انتقاعي و غير انتفاعي : موسسات عمومي را از حيث اهدافي كه دنبال مي كنند مي توان به دو دسته تقسيم كرد: موسسات عمومي غير انتفاعي و موسسات عمومي انتفاعي .

موسسات عمومي غير انتفاعي اصولاً تحت عناويني چون انجمن[1]  ، انستيتو[2] ، صندوق[3]، بنياد[4] ، بنگاه[5] ، سازمان[6] و غيره فعاليت مي كنند و اما گروه ديگري از موسسات عمومي به شيوه موسسات بازرگاني خصوصي فعاليت مي كنند و به همين جهت به عنوان موسسات عمومي انتفاعي شناخته مي شوند مانند بانك ها ، شيلات جنوب ايران ، سازمان بنادر و كشتيراني ، ذوب آهن ايران و ....

دكتر منوچهر طباطبايي مؤتمني در كتاب خود ( حقوق اداري ) در باره اقسام موسسات عمومي چنين توضيح

مي دهد[7] : مؤسسات عمومي را مي توان از جنبه هاي مختلف بويژه از لحاظ اجرايي قوانين مختلف طبقه بندي كرد.

 از لحاظ هدفي كه مؤسسات دارند ، مي توان آنها را به دو رسته انتفاعي و غير انتفاعي تقسيم كرد. و مؤسسات غير انتفاعي موسساتي اند كه در پي سود مادي نيستند ؛ مانند دانشگاهها ، مراكز علمي و پژوهشي و برخي بيمارستانها و بنگاههاي نيكوكاري[8] كه به منظور اداره امور علمي و فرهنگي و خيريه تشكيل شده اند و مؤسسات انتفاعي آنهايي هستند كه تنها سود مادي توجه دارند؛ مانند بانكها ، شركت ها ، كارخانه ها و معادن دولتي .



[1]  1 ـ مانند انجمن توانبخشي ايران                                                                                                                                                         

[2] 2 ـ مانند انستيتو پاستور ايران                                                                                                                                                            

[3] 3 ـ مانند صندوق كار آموزي                                                                                                                                                                

[4]  4 ـ مانند بنياد شاهنامه                                                                                                                                                                      

[5]  5 ـ مانند بنگاه توسعه ماشين هاي كشاورزي                                                                                                                                           

[6] 6 ـ مانند سازمان خبر گزاري جمهوري اسلامي.                                                                                                    


7,000 تومان